Al-Anwar Tercetus Di Darul Quran Era 1990-an

Era nasyid 1990-an pernah diserikan dengan kehadiran sebuah lagi kumpulan nasyid 'otai', Al-Anwar. 

Kumpulan ini menyampaikan lagu-lagu Melayu. Kumpulan ini ditubuhkan pada tahun April 1995. Pada awal penubuhannya, Al-Anwar terdiri daripada mahasiswa di Darul Quran, Kuala Kubu Bharu milik Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).

Antara persembahan Al-Anwar

Al-Anwar membawa maksud cahaya. Penubuhan kumpulan ini adalah cetusan idea dari penasyid Syria ketika itu, As-Syeikh Muti' Al Qabbani.

DISKOGRAFI ALBUM-ALBUM AL-ANWAR

Album pertama, Senandung Kesyukuran (1996)

Sepanjang penubuhannya, Al- Anwar telah menerbitkan dua buah album. Album sulung mereka, Senandung Kesyukuran, diterbitkan pada tahun 1996. Album ini telah dirakamkan di studio rakaman milik OVA Productions.

Senandung Kesyukuran telah menggunakan khidmat Aminuddin Sani selaku penerbit album. Antara lagu yang terkandung dalam album ini ialah Senandung Kesukuran, Ya Rabbi Bil Mustafa, Mencari Bahagia, Mencari Bahagia, Alangkah Indahnya, Mukmin Sejati, Sollallah Ala Muhammad, Rindu Akhirat dan Rindu Akhirat.

Album ini diterbitkan oleh Al-Anwar dengan bantuan OVA Productions.

Album kedua, Indahnya Kalam Tuhan (1997)


Pada tahun 1997, Al-Anwar tampil dengan album kedua, Indahnya Kalam Tuhan. Album ini menggunakan khidmat Ustaz Asri Ubaidullah (Rabbani) selaku penerbit. Rakaman album ini dibuat di Permata Studio.

Album terbitan Permata Audio Productions (M) Sdn Bhd ini mengandungi lagu-lagu seperti Zikrullah, Indahnya Kalam Tuhan, Al Quran Pedoman, Seruan, Solawatul Badriyyah, Sabar Itu Indah, Zikir Tasbih, Al Quran Pembimbing Ummah, Negara Maju Allah Redha, Al Quran Kalamullah, Hakikat Kehidupan dan Nasyid Qurrani

Selain dua album ini, difahamkan Al-Anwar pernah tampil bersama As-Syeikh Muti' Al Qabbani melalui album Rahmaka Ya Rab.

TRANSFORMASI KEPADA HARAKAT MADANI

Harakat Madani

Kumpulan Al-Anwar telah membuat perubahan nama kepada Harakat Madani. Kumpulan Harakat Madani ditubuhkan pada tahun 1998 sebagai kesinambungan kepada Al-Anwar.

Antara album yang menaikkan nama Harakat Madani ialah Muhammad Ya Habibi, hasil kerjasama  bersama Rabbani.

Lagu-lagu Al-Anwar turut diberi nafas baru melalui album kedua kumpulan Itqan, Rindu pada tahun 2010. Ketika itu, Itqan turut menampilkan anggota asal Al-Anwar dalam lagu Rindu Akhirat.

Walaupun kewujudan Al-Anwar tak lama, namun kehadiran kumpulan memberi makna tersendiri. Malah lagu-lagu mereka boleh dianggap mempunyai 'roh' yang mudah difahami.

Post a Comment

Hai, komenlah dengan komen yang murni. '
The Qarya Post tidak bertanggungjawab terhadap komen yang anda tinggalkan.

Previous Post Next Post

Keep Traveling